A Web3 technológia már több mint egy évtizede létezik, mégsem sikerült elérnie azt a gyors növekedést, amit az internet korai éveiben láttunk. A Bitcoin 16 éve, az Ethereum pedig már 10 éve létezik, mégis a Web3 nem tudta igazán meghódítani a tömegeket. A legnagyobb akadály? A felhasználóbarát eszközök és az egyszerű használhatóság hiánya.
Mi az a Web3?
A Web3 (más néven Web 3.0) a World Wide Web új verziójnak ötlete, amely olyan fogalmakat foglal magában, mint a decentralizáció, a blokklánc-technológiáa és a token-alapú közgazdaságtan.
Eltávolodik a hagyományos weboldalaktól és azok statikus megközelítésétől és a felhasználói élményt teszi a középpontba. A metaverzum megoldásai is ide tartoznak, ahol virtuális világokban egy teljesen új dimenzió épülhet ki.
A Web3 szószólói úgy vélik, hogy a Web3 korszakában a felhasználók képesek lesznek saját információik ellenőrzésére anélkül, hogy szükségük lenne a manapság ismert közvetítőkre. A Web3 megváltoztathatja az információkezelés módját, az internet bevételszerzési módját, és ezen keresztül a mindennapjainkat is, ugyanúgy, mint annak idején azt a Web2 internet megjelenése jelentette.
Web2 vs Web3 fejlődése
A Web2 világa gyorsan fejlődött, mert olyan platformok jelentek meg, amelyek könnyen elérhetővé tették az internet használatát. Az 1990-es évek végén a Yahoo! és a Google megkönnyítette az információkeresést, majd a 2000-es években az Amazon Marketplace, a Facebook és a WordPress segített a felhasználóknak saját tartalmakat létrehozni és megosztani. Ezek az eszközök nyitották meg az utat a nagyközönség előtt, és tették az internetet a mindennapok részévé.
Ezzel szemben a Web3 jelenleg elsősorban a fejlesztőket és a kriptofanatikusokat célozza. A legtöbb projekt bonyolult, és az átlagfelhasználók számára nehezen érthető. A tokenalapú ösztönzőrendszerek is inkább a rövid távú nyereséget helyezik előtérbe a hosszú távú használhatóság helyett. Így nem meglepő, hogy a Web3 még mindig egy szűk réteg játéka maradt.
Ahhoz, hogy a Web3 elérje a Web2 sikerét, olyan eszközökre és felhasználói élményre van szükség, amelyek valódi problémákat oldanak meg és hosszú távú értéket teremtenek. Csak így lehet a technológia a szélesebb közönség számára is vonzó és használható.